Vejen til et bedre erhvervsklima på Frederiksberg
formand for Frederiksberg Erhverv
Jeg bliver igen og igen spurgt om, hvorfor erhvervsklimaet ikke er bedre på Frederiksberg. Vi har inden for de seneste måneder fået to erhvervsklimaundersøgelser. En fra SMVdanmark og en fra DI. Det er ikke opløftende læsning. Særligt kommunikationen og dialogen mellem lokale politikere, forvaltningen og det lokale erhvervsliv halter.
Som formand for erhvervsforeningen på Frederiksberg har jeg tidligere efterlyst og rakt hånden frem til et forpligtigende partnerskab mellem Frederiksberg Erhverv og Frederiksberg Kommune. Det borgerlige flertal har indtil nu ikke responderet positivt på den fremstrakte hånd. Den opgave ligger og venter på den nye kommunalbestyrelse. Det lokale erhvervsklima skal have et løft, og vejen hertil er at etablere forpligtigende partnerskaber til gavn for bylivet og den samlede værdiskabelse.
Derudover bør de se på Erhvervsrådets sammensætning. Som det er nu, er erhvervslivet repræsenteret i Erhvervsrådet ved tre forskellige erhvervsgrupper: 1. den lokalt forankrede gruppe, 2. gruppen af repræsentanter fra de nationale interesseorganisationer og 3. gruppen med snævre særinteresser.
Den lokalt forankrede gruppe er repræsenteret ved Frederiksberg Erhverv, som har to pladser i Rådet. Frederiksberg Erhverv er et lokalt forankret og demokratisk forpligtigende fællesskab. Foreningen forpligtiger sig over for medlemmer til at søge et samarbejde med kommunen med det formål at forbedre det lokale erhvervsklima. Det lokale erhvervsliv ser sig selv som en aktiv del af løsningen og den lokale erhvervsservice. Dette fordi, det fremmer et godt lokalt erhvervsklima. Frederiksberg Erhvervs bidrag til at løfte fælles lokale opgaver foregår ved bl.a. at stille frivillig kapital til rådighed, arbejde for at skabe lokalt ejerskab af udfordringer som jobskabelse, iværksætteri, drift af erhvervs- og gadenetværk, uddannelse, møder for erhvervslivet, dialogmøder med Erhvervshus Hovedstaden, branding af byen Frederiksberg som turistby, med markedsføring af byens handelsgader og mange andre ting. Alt sammen forhold som er afgørende for en positiv erhvervsudvikling på Frederiksberg.
Gruppen af nationale repræsentanter er alene forpligtiget over for deres nationale hovedorganisation. Det drejer sig her om Dansk Industri, Dansk Erhverv og SMVdanmark. De har i alt fire pladser. De snævre særinteresser - her hører Kapitalfonden/Frederiksberg Centret til - de repræsenterer alene sig selv. De har én plads. De sidste to grupper har således i alt fem pladser. Dette på trods af, at de ikke er involverede i eller bidrager økonomisk til lokalt forankrede og demokratisk forpligtende fællesskaber.
Erhvervsrådets formål må være at arbejde for det bedst mulige erhvervsklima. Det gøres ved, at Erhvervsrådet bliver til et forum, hvor lokalt forankrede, demokratiske fællesskaber kan møde hinanden i en fælles opgave om at skabe det bedste erhvervsklima. Derfor skal Erhvervsrådet suppleres med flere af de lokalt forankrede og demokratiske aktører som f.eks. lokale boligforeninger, lokale uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner m.fl.
DI, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Kapitalfonden/Frederiksberg Centret kan stadig få indflydelse, men det må og skal alene foregå igennem et medlemskab i et lokalt forankret og demokratisk forpligtigende fællesskab, der arbejder for almene interesser.
Vi har brug for et Erhvervsråd, hvor de lokale aktører går efter medansvar, arbejder for brede løsninger og finder sammen i partnerskaber til gavn for det lokale erhvervsklima. Det har vi alle fortjent – sammen skaber vi byen.