Let's talk about sex!
”Let's talk about sex!” er ikke kun et Salt-N-Pepa hit, som trak folk på dansegulvet da jeg var ung i 90´erne. Det er også en opfordring fra stadig flere unge, som, givetvis også i lyset af den nyligt aktualiserede diskussion om de seksuelle samfærdselsregler, efterspørger en professionel og tidssvarende seksualundervisning i skolen.
Mangler central tovholder
Et decideret kørekort kan der næppe blive tale om. Sex er i mangt og meget en praktisk disciplin. Men teoriundervisningen skal alligevel være i orden, og det er den ikke i dag. Seksualundervisningen i folkeskolen hører til de såkaldte timeløse fag og behandles som sådan oftest temmelig stedmoderligt. Her på Frederiksberg er det op til den enkelte skoleleder/skole at afgøre, hvordan og med udgangspunkt i hvilket materiale, der undervises. Der er ingen central tovholder for hverken seksualundervisning eller de andre timeløse fag, og da videns- og færdighedsmålene for faget kun er vejledende, så drukner faget nemt. Faget, som formelt hedder Sundheds-, Seksual- og Familiekendskab (SSF), har da heller været behandlet politisk i kommunalbestyrelsen de seneste to valgperioder.
Mere fokus på seksualundervisning
De unge – herunder unge fra mit eget radikale bagland – udviser ellers en meget reflekteret, moden og moderne tilgang til emnet, hvor der ikke kun ønskes mere viden om de gamle, men eviggyldige, klassikere som sikker sex og risikoadfærd, men også viden om spørgsmål som kønsidentitet og sågar fertilitet og barnløshed. De færreste unge og unge voksne har f.eks. i dag en realistisk forestilling om det rent biologisk set mest optimale tidspunkt at begynde at familieplanlægge på (spoiler alert: det er tidligere end du tror), og baggrunden for de problemer vedr. ufrivillig barnløshed, som stadig flere løber ind i. Det forhold, at knap hver 10. nyfødt i Danmark fødes med ved hjælp af kunstig befrugtning, hvor forældrenes alder altså en den væsentligste komplicerende faktor, vidner om problemets relevans. Stadig flere unge efterspørger mere viden og ønsker at blive bedre klædt på til at blive klædt af. Jeg synes, at vi burde komme dem i møde og give seksualundervisningen det løft og den plads i skolen, som den rettelig fortjener. Det er et biologisk faktum, at ungdommen er fremtiden, og fremtiden afhænger af det.