Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Giver delebiler bedre trafikale forhold på Frederiksberg?

Alexandra Sasha (V) vil gentænke forholdet til bilen som transportmiddel.

Lad os være ærlige. Frederiksberg er ikke noget trafikalt paradis. Man behøver ikke køre længe på kommunens veje for at opleve, hvorfor trængsel, bilos og manglende parkeringspladser er til så stor gene for os, der bor her. Det er ikke svært at se problemerne!

At løse problemerne er dog langt sværere end at kunne identificere dem. Med en befolkningstæthed på 12.064 pr. km² er Frederiksberg den tættest befolkede af byerne med mindst 40.000 indbyggere i Danmark. Og politikerne kan ikke blive enige om cykelstierne, bilejerne eller kommunekassen skal løse vores udfordringer.

Jeg er ikke en del af det etablerede politiske system i kommunen. Min baggrund som iværksætter er en helt anden end den, som mange af vores repræsentanter i Kommunalbestyrelsen har. Og mit ”take” på hele denne problematik er, at vi er nødt til at gentænke vores forhold til bilen som transportmiddel på Frederiksberg helt grundlæggende. Kort sagt: Vi skal blive markant bedre til delemobilitet.

En analyse udarbejdet af Urban Creators i samarbejde med bl.a. Transportøkonomisk institut (TØI) for Københavns Kommune viser, at alle typer delebilsordninger i større eller mindre omfang begrænser bilejerskabet. Delemobilitet vil derfor betyde mindre trafik på vejene, er et markant bidrag til kommunens grønne omstilling og skabe langt mere plads til andre kommunale projekter og trafikanter.

Frederiksberg kommune kan tage mange konkrete skridt for at sikre et mere delebilvenligt trafikalt miljø. Helt lavpraktisk kan flere parkeringspladser reserveres til delebilsordninger. Man kan samtidig indgå i dialog med udbydere af delebilsløsninger for at finde frem til, hvordan vi indretter kommunen allerbedst til sådanne tilbud. Mulighederne er mange! Men det kræver, at vi politisk tør tage de første skridt.

Lad mig slå fast: Frederiksberg er og bør forblive en bilvenlig by. Det er en del af vores DNA! Men hvis vi for alvor vil være CO2 neutrale i 2030, må vi tænke uden for de traditionelle rammer, vi som kommune har sat for vores mobilitetspolitik. Det er sund, grøn fornuft!

Alexandra Sasha (V)
Alexandra Sasha (V) ønsker flere delebiler.
Foto: Privatfoto
Frederiksberg er og bør forblive en bilvenlig by. Det er en del af vores DNA!
Alexandra Sasha
Kandidat for Venstre