Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Venstre måler vælgernes opbakning til flere mærkesager

Venstre lægger i valgkampen fakta på bordet med en ny rapport, hvor 505 vælgerne spørges om Bispeengbuen, forholdene på Frederiksberg Alle og Gammel Kongevej samt hastighed i byen.

Valgkamp kan være mere end en ønskebrønd af mærkeager og gode intentioner. Hvad mener vælgerne egentlig om nogle af de væsentlige spørgsmål, der præsenteres og debatteres på Frederiksberg i løbet af valgkampen? Det har Venstre fået Opinion til at undersøge ved at gennemføre en interviewundersøgelse blandt 505 borgere.

 

Resultatet af undersøgelsen viser, at et flertal af de adspurgte vælgere bakker op om nedrivningen af Bispeengbuen og ønsker bedre forhold for gående og cyklister på Frederiksberg Allè og Gammel Kongevej. Dog får forslaget om at nedsætte hastigheden på de fleste af byens veje til 20 km/t eller 30 km/t en noget mere lunken modtagelse blandt vælgerne, ifølge rapporten.

Vælgerne bakker markant op om bedre forhold for gående og cyklister på Gammel Kongevej og Frederiksberg Allé samt nedrivning af Bispeengbuen. Nedsættelsen af hastigheder får en mere lunken modtagelse blandt de adspurgte i rapporten.

Det er positive nyheder for formanden for kommunens By- og Miljøudvalg, 1. viceborgmester Jan E. Jørgensen.

 

”Det glæder mig, at så mange er enige med Venstre i, at Bispeengbuen skal helt væk – og at vejen skal under jorden i en tunnel. Løsningen med kun at rive halvdelen af buen ned, er vi meget skeptiske over for. Så vil der stadig være en motorvej, der pløjer sig gennem Frederiksberg og København i første sals højde – bare kun halvt så bred. Nu bliver det undersøgt, om det er en god idé, men jeg er virkelig bekymret for, at den løsning i værste fald vil blokere for den gode løsning – nemlig at fjerne Bispeengbuen helt, siger han.”

 

For Jan E. Jørgensen er der heller ikke tvivl om, at et flertal af vælgernes ønske om bedre forhold for gående og cyklister, ifølge rapporten, kræver ensretning af to af byens vitale vejstrækninger.

 

”De gående har super forhold på Frederiksberg Allé, men cyklisterne mangler en cykelsti. Derfor tror jeg, at den eneste mulige løsning er en ensretning af Frederiksberg Allé. Hvis man ensretter Frederiksberg Allé den ene vej – så kunne det jo give god mening at ensrette Gammel Kongevej den anden vej for på den måde at skaffe bedre plads til bredere fortove og cykelstier. Det er den eneste løsning, jeg kan få øje på, med mindre man er villig til at nedlægge stort set samtlige parkeringspladser på Gammel Kongevej,” siger han.

 

 

 

Hvis man ensretter Frederiksberg Allé den ene vej – så kunne det jo give god mening at ensrette Gammel Kongevej den anden vej for på den måde at skaffe bedre plads til bredere fortove og cykelstier. Det er den eneste løsning, jeg kan få øje på, med mindre man er villig til at nedlægge stort set samtlige parkeringspladser på Gammel Kongevej,
Jan E. Jørgensen
Formand By- og Miljøudvalget og 1. viceborgmester
jan e jørgensen
Jan E. Jørgensen
Foto: Steen Brogaard
Sådan besvarer vælgerne samlet set de tre spørgsmål i rapporten.

Fakta

Epinion har for Venstre Frederiksberg gennemført 505 interviews med repræsentativt udvalgte danskere over 18 år. Undersøgelsen er gennemført i september 2021 som en kombination af en webbaseret undersøgelse på Epinions panel og telefoninterview. Fakta om undersøgelsens usikkerhed er ikke oplyst.