Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Kommunen kræver tocifret millionbeløb af fyret entreprenør

Frederiksberg Kommune mener at have så meget overblik over fejl og mangler i renoveringen af Frederiksberg Svømmehal, at den nu har anlagt sag mod entreprenøren med et erstatningskrav på halvdelen af entreprisesummen.

Frederiksberg Kommune har taget næste hovedspring i en sandsynligvis langvarig sag i Voldgiftsnævnet med kommunen og den fyrede entreprenør, Skou-Gruppen, på hver sin juridiske side af det tomme svømmebassin i Frederiksberg Svømmehal.

 

I en pressemeddelelse oplyser kommunen, at den har indsendt et klageskrift til Voldgiftsnævnet, der grundigt dokumenterer fejl og mangler i det arbejde, Skou Gruppen har udført i Frederiksberg Svømmehal. Kommunen bruger dokumentationen som begrundelse for retten til at ophæve kontrakten med Skou-Gruppen og rejse et erstatningskrav på 47 mio. kroner overfor entreprenøren. 

 

Kommunen fyrede Skou-Gruppen fra entreprisen til 100 mio. kroner 17. januar i år. Kommunens fyreseddel var begrundet i manglende kvalitet og store forsinkelser i arbejdet med svømmehallen, mens entreprenøren i sit genmæle hævdede, at Frederiksberg Kommune ikke overholdt gældende byggetekniske normer og lovgivning.

 

”Vi ser frem til en uvildig bedømmelse”

 

”Vi er helt uenige i borgmesterens udlægning af forløbet. Efter vores mening har projektet været dårligt forberedt, og kommunen har ikke evnet at løfte deres rolle i sagen. Hvis sagen ender i Voldgiftsretten, så ser vi frem til at få en uvildig bedømmelse. Vi tror, at den vil vise, at borgmesteren tager fejl,” siger Martin Skou Heidemann, direktør i Skou-Gruppen, i en kommentar til Falkoneren om kommunens nye skridt i sagen.

 

Om Frederiksberg Kommune og dens totalrådgiver, COWI, får medhold i, at Skou-Gruppen har begået så mange fejl, at kommunen er i sin gode ret til at ophæve kontrakten og få kompensation – ja, det får offentligheden først kendskab til i efteråret, når der kommer en uvildig skønsrapport om alle tekniske uenigheder. Det er også til efteråret, at der foreligger en nøje beskrivelse af, hvor meget arbejde Skou-Gruppen nåede at udføre, og hvad entreprenøren i så fald skal have betaling for. 

 

Nyt udbud inden sommerferien

De rapporter, der ventes til efteråret, har Frederiksberg Kommune ikke tænkt sig at sidde med hænderne i skødet og vente på. Borgmester Michael Vindfeldt har meddelt, at kommunen vil sende færdiggørelsen af svømmehallen i et nyt udbud inden sommerferien for at få en ny entreprenør i gang med arbejdet, så svømmehallen kan genåbne inden udgangen af 2023.

 

Hvordan kan kommunen igangsætte en ny udbudsproces, når der først til efteråret foreligger et objektivt syn på, hvad der reelt mangler at blive udført eller skal laves om, spurgte Falkoneren Frederiksberg Kommune.

 

”Det er i sagens natur kompliceret at lave et udbudsmateriale for en halvfærdig svømmehal, hvor meget af arbejdet slet ikke er lavet ordentligt. Frederiksberg Kommune arbejder på at gå i udbud med hovedopgaven, inden vi kender det endelige resultat af sagen hos Voldgiftsnævnet, som skal tage stilling til to væsentlige emner – nemlig hvor meget af det udførte arbejde, der ikke er gjort godt nok og derfor skal laves om samt hvor stor en del af den aftalte entreprise, som Skou Gruppen ikke har færdiggjort,” lyder det i et skriftligt svar fra kommunen. 

Det er ikke uden udfordringer for en ny entreprenør at overtage færdiggørelsen af et halvfærdigt arbejde, forklarer  Louise Dahl Krath Jensen, underdirektør i DI Byggeri.

 

”Når en ny entreprenør skal overtage en ikke færdiggjort entreprise, så kan det være vanskeligt at lave et fyldestgørende udbudsmateriale, og derfor er det også vanskeligt at vide, hvad der skal laves færdigt og hvordan. Generelt skal der være klarhed om ydelsens omfang og karakter, hvis en bygherre gerne vil have den skarpeste pris,” udtaler hun til Falkoneren.

 

Frederiksberg Svømmehal skulle have været genåbnet i juli sidste år.

 

Frederiksberg Svømmehal
Frederiksberg Kommune og den fyrede entreprenør, Skou-Gruppen, står på hver sin juridiske side af det tomme svømmebassin i Frederiksberg Svømmehal.
Pressefoto

Kommunens rådgiver og Skou-Gruppen har prøvet det før

Det er ikke første gang, at Skou-Gruppen bliver fyret fra en svømmehal-entreprise. Og det er heller ikke første gang, at Frederiksberg Kommunes rådgiver, COWI, har medvirket til at smide Skou-Gruppen på porten.

Både COWI og Skou-Gruppen har været involveret i den skandaleramte renovering af Roskilde Badet, hvor Skou-Gruppen blev fyret fra en mindre entreprise i 2020 på et tidspunkt, hvor COWI var rådgiver for Roskilde Kommune. Ved et efterfølgende syn og skøn fik Skou-Gruppen medhold i næsten samtlige af de forhold, som kommunen, COWI og andre rådgivere havde været uenig i og havde begrundet fyringen med. Sagen er endnu ikke afgjort i Voldgiftsretten.