Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Kommune og bygherre er uenig om ansvaret for dårlig skiltning, der medfører trafikkaos

Lukningen af en af Frederiksbergs store trafikale knudepunkter har udløst trafikkaos og en byge af klager over blandt andet skiltningen. Kommunen beklager og lægger hovedansvaret over på Frederiksberg Forsyning, som afviser kritikken.

Det store vejkryds på Frederiksberg, der forbinder Pile Alle, Vesterbrogade og Roskildevej, har været spærret for bilister siden 7. marts og vil efter planen være lukket frem til 1. maj.
Frederiksberg Forsyning renoverer blandt andet bygasledninger og omlægger vandledninger i krydset, som er et af de store trafikale knudepunkter i byen.

Lukningen af krydset i to måneder har udløst klager fra blandt andet beboere, bilister og erhvervsdrivende i området. Kommunen erkender, at de har modtaget en del skriftlige og telefoniske klager over projektet, som ifølge kommunen er kommet bag på mange og har skabt trafikale udfordringer.

Klagerne handler blandt andet om tidspunktet for arbejdet og information til beboere om gravearbejdet. En af de store kritikpunkter er skiltningen, som fortsat sender bilister helt ned til krydset, hvor de forgæves må køre tilbage og finde alternative ruter.

Falkoneren har været i kontakt med både Frederiksberg Forsyning, der er bygherre på projektet, og med Frederiksberg Kommune, der som øverste myndighed har givet tilladelse til og har godkendt projektet. Begge parter er vendt tilbage med et skriftligt svar på kritikken af skiltningen. Af svarene fremgår det, at de ikke er enige om, hvem der i den sidste ende har ansvaret for den dårlige skiltning.

Kommunen oplyser, at en af betingelserne for at give tilladelse er, at bygherre, i dette tilfælde Frederiksberg Forsyning, sørger for rettidig og tydelig kommunikation til trafikanter og borgere, herunder opsætning af skilte om det kommende vejarbejde på de nærliggende veje. Skilteplanen bliver også godkendt af politiet.

Kommunen skriver videre, at de beklager, at skiltningen ikke har været tilstrækkelig, og at forvaltningen derfor har været i dialog med Frederiksberg Forsyning og bedt dem om at forbedre informationen og tydeliggøre skiltningen og opsætte flere og større skilte. Det arbejde er ikke færdigt, men fortsætter de kommende dage.

I den skriftlige redegørelse fra Frederiksberg Forsynings bekræfter de, at det er korrekt, at de som bygherre er ansvarlig for at informere om projektet og opsætte skilte. Men at de har skiltet i overensstemmelse med den skilteplan, der er udarbejdet i samråd med Frederiksberg Kommune. Frederiksberg Forsyning skriver også, at der allerede i efteråret været afholdt møder med Frederiksberg Kommune, hvor de har diskuteret og aftalt skilteplanen i fælles forståelse for, at projektet ville påvirke trafikken i langt større grad.

Frederiksberg Forsyning fastholder altså, at det er kommunen, der i den sidste ende er ansvarlig for skiltningen, da det fra starten er dem, der har godkendt skilteplanen.

Hverken kommunen eller Frederiksberg Forsyning vil påtage sig ansvaret for det trafikkaos, som gravearbejdet har udløst. Dog bekræfter begge parter, at de er i daglig dialog med hinanden og løbende evaluerer projektet og i samråd forsøger at rette op på den kritik, som gravearbejdet afstedkommer.

 

Artiklen er skrevet af Eva Tangø-Brandt, journalist på Falkoneren.

 

Hvis du vil være med til at sikre, at Frederiksberg har et lokalt, uafhængigt medie uden annoncer, så bliv medlem af foreningen, der driver Falkoneren. 

Der er fuld gang i gravemaskinen i krydset ved Pile Allé, Vesterbrogade og Roskildevej. Projektet skal være færdigt d. 1. maj 2022. Foto: Eva Tangø-Brandt
Der er fuld gang i gravemaskinen i krydset ved Pile Allé, Vesterbrogade og Roskildevej. Projektet skal være færdigt d. 1. maj 2022.
Foto: Eva Tangø-Brandt
Kommunen og bygherre har modtaget en del klager over skiltningen. Først et par dage efter gravearbejdet gik i gang blev der opsat større gule skilte. Foto: Eva Tangø-Brandt
Kommunen og bygherre har modtaget en del klager over skiltningen. Først et par dage efter gravearbejdet gik i gang blev der opsat større gule skilte.
Foto: Eva Tangø-Brandt
Loading video