Frederiksberg Kommune: Fejl i behandling af byggesagsgebyrer
Frederiksberg Kommune har iværksat en intern undersøgelse af administrationen af gebyrer på byggesager, som viser, at der i en periode har været fejl i opkrævningen. Det skyldes, at der i den hidtidige praksis for registrering af sagsbehandlingsskridt ikke har været sondret skarpt nok mellem, hvornår der blev sagsbehandlet efter byggeloven og efter planloven. Fejlen omfatter sager behandlet i perioden 2015 til ultimo 2021 for både borgere og virksomheder.
Fejlen er tilsyneladende opstået, da Frederiksberg Kommune ikke kan tage gebyr for sagsbehandling efter planloven, men kun efter byggelovgivningen. Det kan f.eks. være arbejdet med naboorienteringer og dispensationer fra lokalplaner.
Du skal derfor være særlig opmærksom hvis du har fået foretaget f.eks. dispensationer fra lokalplaner, udvendige ændringer af facader eller en anvendelsesændring i forbindelse med din byggesag.
Frederiksberg Kommune oplyser, at de har anset det som en naturlig del af byggesagsbehandlingen og krævet gebyr for dette. Men kommunen kan ikke kræve gebyr for de sagsbehandlingsskridt i sagen, der entydigt kan henføres til planloven.
Du skal ansøge om at få genoptaget din sag, hvis du mener, at der kan være sket fejl i opkrævningen. Det er nemlig kun muligt at se, hvorvidt der er betalt for meget i gebyr ved en konkret gennemgang af byggesagen og de tidsregistreringer, der er foretaget i den enkelte sag.
Du kan se på kommunens hjemmeside her, hvordan du ansøger om at få tilbagebetalt byggesagsgebyret.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse, som redaktionen har modtaget.