Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.

Frederiksberg Classic bliver serveret i børnehøjde

Danmarks Underholdningsorkester og Frederiksbergfonden har indgået en treårig samarbejdsaftale, der tilbyder skolebørnene musikalske forløb og klassisk koncert i Konservatoriets Koncertsal.

Kan elever i 5. klasse skrive en raptekst om Mozart, der opføres til en koncert med Danmarks Underholdningsorkester i Musikkonservatoriets koncertsal på Rosenørns Allé? Ja! Det kan de, og det kommer omkring 3.000 elever i Frederiksbergs folkeskoler bl.a. til at beskæftige sig med som en del af musikundervisningen.

 

Frederiksbergfonden har støttet en ansøgning fra Danmarks Underholdningsorkester, der, med en ny pædagogisk tilgang og musikalske koncepter, vil indvie eleverne i den klassiske musik gennem et skolekoncert-samarbejde i de kommende år. Projektet er målrettet elever i 4.- 6. klasse og til 7.- 8. klasses musikvalgfagshold og består af både undervisningsmateriale, workshops med orkestrets pædagogiske instruktører og en afsluttende koncert i den smukke koncertsal på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

 

Samarbejdet har til hensigt at introducere børn og unge for den klassiske musik, som i manges tilfælde ikke er en del af deres opvækst og samtidig gøre flere musiklærere fortrolige med at inkludere de store klassiske komponister i undervisningen. Skolekoncert-samarbejdet skal dermed bidrage til en fællesskabsfølelse, dannelse og måske en blivende interesse for den klassiske musik.

 

Tre musikalske komponist-koncepter

Skolekoncert-projektet omfatter hver år et specielt forløb med fokus på en enkelt komponist. Eleverne kommer til at gennemgå et råt og romantisk musikforløb med titlen Absolut Brahms og efterfølgende Absolut Haydn, som indvier dem i overraskende symfonier og groovy rokoko. Det sidste forløb er dedikeret til et spændende og visuelt musikforløb om vidunderbarnet Mozart med titlen Mozart i midten.

 

Underholdningsorkestret har allerede gennemført tilsvarende koncertforløb i flere danske byer. Absolut Beethoven har bl.a. været på skoleskemaet i Ringsted, Slagelse og Hørsholm og Mozart i midten har også været på turne med positive erfaringer.

 

” Et halvt år efter vi havde været igennem forløbet Mozart i midten, havde vi efterfølgende nogle samtaler med børnene. Her taler vi bl.a. med en dreng i 6. klasse, som fortæller os, at han var begyndt at lytte til klassisk musik, for det gav ham en indre ro, når han skulle lave lektier. Det er jo sådan nogle historier, der er helt fantastiske, for det er jo netop dét, musikken kan give. Det er en anden ro, du får, i dette tilfælde når du laver lektioner, end hvis du sad og lyttede til Lukas Graham,” siger Andreas Vetö, direktør i Danmarks Underholdningsorkester.

 

Foto: Frank Dyring

Fletter sammen med orkestrets store events

To af de kommende skolekoncertforløb på Frederiksberg knytter sig til nogle af Underholdningsorkestrets planlagte store events. Efteråret byder bl.a. på en Brahms Marathon og her bliver en af dagene øremærket til en koncert for Frederiksbergs skolebørn. Underholdningsorkestret lancerer også en Haydn Festival, og igen bliver skolekoncertforløbet flettet ind som en del af begivenheden.

 

”I forbindelse med efterårets Brahms Marathon udvælger vi de satser, hvor vi kan skabe en fortælling i børne- og ungehøjde omkring denne komponist. Vi får taget det ud af Brahms symfonier, som vi synes egner sig allerbedst til at blive hørt og forstået af børn, og så udvikler vi et nyt koncept omkring det. Og de får den rigtige vare. Vi prøver ikke at pakke selve musikken ind, vi skaber en fortælling om komponisten gennem en musikalsk fortælling af hans symfonier, og hvor eleverne selv har været med til skabe noget eller været deltagende på anden vis,” siger Andreas Vetö.

 

Artiklen er tidligere publiceret på Frederiksbergfondens hjemmeside.

 

Hvis du vil være med til at sikre, at Frederiksberg har et lokalt, uafhængigt medie uden annoncer, så bliv medlem af foreningen, der driver Falkoneren.