Borgmester: "Jeg synes, at det ser meget, meget svært ud"
Politikerne taler altid om svære prioriteringer på denne tid af året. Senest 10. oktober skal budgettet for Frederiksberg Kommune i 2023 og overslagsårene være vedtaget, og vi står nu foran nogle måneder med politiske forhandlinger, et puslespil af økonomiske facts og politikere, der polerer alibier for de ubehagelige beslutninger.
Vi får et overblik over kommunens økonomiske tilstand den 23. august, hvor Magistraten får præsenteret mere præcist, hvad årets økonomiaftale mellem Kommunernes Landsforening og staten kommer til at betyde for Frederiksbergs økonomi.
Men hvis der skal skåles efter Magistratens møde, så bliver det i gravøl på kassebeholdningens vegne. For det ser slemt ud ifølge borgmester Michael Vindfeldt (S).
Han har på sin Facebook-profil gjort et ihærdigt forsøg på at forklare, hvad det er for en situation Frederiksberg Kommune står overfor, og det vil Falkoneren gerne have uddybet.
Som det ser ud nu vil der hvert år mangle 150 – 160 mio. kroner i kommunekassen med mindre kommunalbestyrelsen vedtager samtlige forslag i det sparekatalog som administrationen fremlagde inden sommerferien.
Og som supplement til sparekataloget kigges der på yderligere administrative besparelser og på de allerede aftalte anlægsprojekter samt salg af kommunale ejendomme.
Du har været med til budgetlægning i kommunalbestyrelsen i 17 år - hvordan vil du beskrive dette års budgetopgave?
”Det er den sværeste og den værste, jeg har været i. Det skyldes omfanget og den grundlæggende ubalance, der viste sig ret hurtigt efter, at jeg tiltrådte som borgmester og som bare har vokset sig større og større. Den er nu af et omfang, som jeg ikke har oplevet tidligere. Vi prøvede i 2010 at stramme op for 100 mio. kroner, og det endte i afskedigelser af 60 mennesker på rådhuset og relativt store besparelser. Nu står vi med nogle udfordringer, der er endnu større på 150 -160 mio. kroner.
Det betyder, at vi i 2025 vil blive sat under administration af Indenrigsministeriet og i 2026 eller 2027 vil kommunekassen gå i minus, så er der ikke flere penge i kassen. Så der skal findes besparelser for 150-160 mio. kroner i gennemsnit hvert år.”
Hvad er forklaringerne på, at kommunens økonomi halter så meget bagefter?
”Frederiksberg taber yderligere på udligningen og det samme gælder på overførselsområdet, hvor Frederiksberg bliver straffet lidt. Vi er generelt gode til at få folk i arbejde og bedre end landsgennemsnittet, men det tager udligningen ikke højde for. Og så er der hele det specialiserede område, som stiger igen i år i meget stort omfang. Så skal vi indgå en ny el-aftale til næste år, og det er ikke noget godt tidspunkt, for priserne er steget med 300%, og man får dækket en 12 % prisstigning af staten. Så er der Ukraine og mange andre ting."
Så det skyldes ikke et valgbudget, der er gået grassat?
”Altså hvis nogen under sig over, at vi i en situation som nu, bruger 130 mio. kroner på en parkeringskælder og ny plads bag rådhuset, så kan jeg jo godt forstå dem. 130 mio. kroner på et projekt, der alt andet lige er nice to og ikke need to have. Da det stod klart, at vi havde et nyt flertal (efter kommunalvalget, red.) så prøvede jeg at sige stop for projektet, for jeg fornemmede, der var noget galt med økonomien. Det ville det flertal, der havde flertallet indtil nytår, ikke.”
I kunne da ikke komme ud af aftalen på det tidspunkt, vel?
”Jo, det kunne man måske godt på det tidspunkt, noget billigere end det viste sig efterfølgende.”
Hvad kommer den nuværende økonomiske situation til at betyde for den dispositionsbegrænsning på 1,5% for alle institutioner og rådhusafdelingernes budgetter og indefrysning af driftsoverførsler, som I besluttede i februar?
”Jeg tror, at det bliver mere end svært at frigive dispositionsbegrænsningen, det må jeg sige. For situationen har forværret sig hen over året. Men Magistraten har vedtaget, at vi meget gerne kigger på, om vi kan gøre noget ved overførslerne. Men det er for tidligt at sige nu.”
Hvilke konsekvenser vil der være på anlægssiden? Og skal vi se et brandudsalg af de kommunale ejendomme?
”Det er lidt for tidligt at sige nu, men hvis vi bruger alle de penge på driftssiden som der er lagt op til, så dræner det kassen, og når vi er udfordret på kassen, så kan vi ikke gøre alt det som vi nødvendigvis har planlagt af anlæg. Men det er for tidligt at sige, hvilke konkrete projekter, der er i fare, men der er en ekstrem stram anlægsplan. Det er jo også fordi regeringen oveni har skåret kommunernes anlægsrammer ned, og derfor står vi i nogle benhårde prioriteringer nu og skal prioritere mellem skolerenoveringer og hal på Rolighedsvej, Musik- og kulturskole og alle mulige andre ting.
Med hensyn til salg, så har jeg den tilgang, at hvis der er noget, der ikke bruges kommunalt, så skal det sælges eller udlejes. Jeg har en forhåbning til, at vi finder noget vi kan sælge.”
På en skala fra 1-10 (og 10 er meget sandsynlig) – hvad er så sandsynligheden for, at skatten på Frederiksberg stiger næste år?
”Det helt ærlige svar på det spørgsmål er, at det ved jeg ikke. Det afhænger af det politiske forhandlingsrum, men jeg bliver nødt til at sige åbent og ærligt, at jeg synes, at det ser meget, meget svært ud. Jeg tror på balance og på at finde en løsning, der gør at Frederiksbergs økonomi også er holdbar i fremtiden, og det håber jeg, at et bredest muligt flertal vil støtte op om. Så derfor afhænger svaret på dit spørgsmål af de andre partier, og hvor jeg kan finde en bred opbakning til en holdbar løsning, der er i balance.”
Hvad er værst for dig som socialdemokratisk borgmester – at skære i service og valgløfter eller sætte skatten op?
”Mange vil nok tænke helt automatisk af ”han vil meget gerne sætte skatten op”, men nu er der den finte ved kommuneskat, at det er bundskat og derfor har jeg ret stor respekt for, at hvis vi sætter skatten op, så gør det mest ondt på dem, der har mindst. Når det er sagt, så er det jo enormt svært som socialdemokrat bare at skære og skære på velfærd, og jeg har også lovet, ud fra den antagelse jeg havde i valgkampen, at selvfølgelig kunne vi holde eller forbedre den velfærd, vi har. Det gik jeg jo også til valg på. Så det er ikke nemt for mig. Til gengæld kommer jeg ikke til at gå på kompromis med at Frederiksberg skal have en ansvarlig og holdbar økonomi, og du kommer ikke til at se at Frederiksberg kommer under administration eller at vi bare håber på bedre tider i morgen med mig som borgmester.”
Jeg hører dig sige, at I kommer til at skrue på skatten...
”Det kommer an på, hvad den øvrige kommunalbestyrelse vil, og personligt ville jeg faktisk håbe at vi kunne undlade det, men det er klart, at vi ser ind i et meget alvorligt billede og et billede som vi, med al respekt, ikke har bestilt andet end at stramme op på de sidste seks måneder. Der er en eller anden underliggende drivkraft i Frederiksbergs budget, som gør at vi har nogle strukturelle problemer, vi skal have løst."
Man kunne vel godt forstille sig at Enhedslisten igen foreslår en skattestigning?
”Jo det kunne man sagtens, men jeg tror nok de også har forståelse for at det er bundskatten man hæver.”
I forbindelse med budget 2021-2025 stillede Enhedslisten forslag om at hæve kommuneskatten med 0,5 i 2022.
Socialdemokratiet, Radikale, Enhedslisten og SF udgør den rød-grønne koalition og flertallet i kommunalbestyrelsen.
Et udsnit af spareforslagene
Lukning af den kommunale dagpleje
Lukning af Klub Huset
Ændret visitationspraksis for personlig og praktisk hjælp til ældre
Ændre på sammensætningen af lærere, pædagoger og medhjælpere på både almen- og specialområde
Flere elever i klasserne
Reducere institutionernes åbningstid og forlænge lukkeperioder i SFO
Forringet Flexhandicap-kørsel
Nedlægge Frederiksberg Busserne
Lukke biblioteksfilialerne i KUBE og på Danasvej
Forhøje takster for udeservering
Reducere puljer til kulturliv, folkeoplysning og frivillige indsatser
Fjerne vederlag til skolebestyrelser
– og meget andet.